S nástrojem ručení za neodvedenou daňse setkávají hlavně ti, kteří si myslí, že jim projde, když si najdou bílého koně, který jim vystaví fakturu a vědí už předem, že dotyčný daň neodvede. Bohužel se s ním ale mohou setkat i ti, kteří si naběhli na nespolehlivého partnera.
Ručení za daň neodvedenou obchodním partnerem není jen pustým přenesením odpovědnosti na podnikatele. Má svůj hlubší význam a ten je v obezřetnosti, která je v podnikatelském prostředí nezanedbatelná.
Všechny argumenty spočívající v tvrzení, že nelze kontrolovat prodejce rohlíků, zda odvedl daň jsou irelevantní. Podnikatel, který si je vědom své odpovědnosti a je přiměřeně obezřetný si své obchodní partnery prověří, tedy zejména ty, s nimiž probíhá takový obchod, jehož škoda ve výši ručení za daň by byla citelná. Prověření má nejméně dva důvody. Tím prvním je zjištění, zda obchodní vztahy by neutrpěly újmu pro neschopnost partnera k plnění jeho smluvních závazků bez možnosti sjednat nápravu a tím druhým důvodem je právě předejití nebezpečí ručení za daň.
Nástrojem ochrany podnikatele je provedení obchodní due diligence. Z veřejně přístupných zdrojů, tedy z veřejných rejstříků a informací, které jsou dosažitelné na internetu (webová prezentace, facebook a další sociální sítě...atd.) se s časovou značkou stáhnou dostupné informace. Pokud si podnikatel firmu prověří a zadokumentuje, že před uzavřením obchodu se nenašly pochybnosti, obvykle prokáže svou obezřetnost a vyhne se tak ručení za daň, i když obchodní partner daň nezaplatí. Je však třeba disponovat dostatečně průkazným materiálem, který definuje čas provedení a výsledek. Provádět obchodní due diligence až po uzavření obchodního vztahu, nebo dokonce až při kontrole je zcela zbytečné. Doporučujeme nechat si alespoň první obchodní due diligence provést odborníky.
Ručení za daň neodvedenou obchodním partnerem není jen pustým přenesením odpovědnosti na podnikatele. Má svůj hlubší význam a ten je v obezřetnosti, která je v podnikatelském prostředí nezanedbatelná.
Všechny argumenty spočívající v tvrzení, že nelze kontrolovat prodejce rohlíků, zda odvedl daň jsou irelevantní. Podnikatel, který si je vědom své odpovědnosti a je přiměřeně obezřetný si své obchodní partnery prověří, tedy zejména ty, s nimiž probíhá takový obchod, jehož škoda ve výši ručení za daň by byla citelná. Prověření má nejméně dva důvody. Tím prvním je zjištění, zda obchodní vztahy by neutrpěly újmu pro neschopnost partnera k plnění jeho smluvních závazků bez možnosti sjednat nápravu a tím druhým důvodem je právě předejití nebezpečí ručení za daň.
Nástrojem ochrany podnikatele je provedení obchodní due diligence. Z veřejně přístupných zdrojů, tedy z veřejných rejstříků a informací, které jsou dosažitelné na internetu (webová prezentace, facebook a další sociální sítě...atd.) se s časovou značkou stáhnou dostupné informace. Pokud si podnikatel firmu prověří a zadokumentuje, že před uzavřením obchodu se nenašly pochybnosti, obvykle prokáže svou obezřetnost a vyhne se tak ručení za daň, i když obchodní partner daň nezaplatí. Je však třeba disponovat dostatečně průkazným materiálem, který definuje čas provedení a výsledek. Provádět obchodní due diligence až po uzavření obchodního vztahu, nebo dokonce až při kontrole je zcela zbytečné. Doporučujeme nechat si alespoň první obchodní due diligence provést odborníky.
Komentáře
Okomentovat