Přeskočit na hlavní obsah

Vše o vnitropodnikových směrnicích

Pokud si firma, která má více než 5 zaměstnanců myslí, že firmu lze uřídit hlasem šéfa, tak se v mnohém mýlí. Je sice možné, že zaměstnanci se budou snažit rozumět tomu, co říká a co si myslí, platí to ale jen tam, kde lidé nemyslí vlastní hlavou a otrocky vykonávají pokyny.

Některé směrnice jsou ze zákona povinné
Jsou to především směrnice pro oblast účetnictví a pro stanovení jednotného postupu tam, kde zákon připouští variantní přístupy a dále je to v oblasti BOZP, kde absence směrnic může znamenat jednak pokutu, ale může způsobit i daňovou neuznatelnost.

Některé směrnice jsou výhodné
Pro zaměstnavatele je jednodušší zakotvit své představy do směrnice (pokud se jeho představy nekříží s vyššími právními normami), než dokola vysvětlovat, jak se má činnost firmy odvíjet. V případě, že zaměstnanec příliš využívá své kreativity, může tak docházek ke zdržování a škodám způsobeným vysvětlováním a nápravou. Směrnice je v takovém případě nejjednodušším řešením.

Administrativa
Vnitřní směrnice musí splňovat podmínku správné administrace. Nestačí jen naformulovat text. Z dokumentu musí být jasno kdo, komu, co, jak....atd. Vše co lze vysvětlit jinak, než jak je míněno, lze považovat za chybu a může působit i kontraproduktivně. Je třeba si rovněž uvědomit ještě dvé zásadní věci.
I. Směrnice musí být prokazatelně implementována (sdělena těm, co se jí mají řídit)
II. Jde o archiválii a nelze jí proto se skončením platnosti, nebo období jen tak skartovat.

Doporučení
Než se pustíte do tvorby směrnic, doporučujeme absolvovat vhodné školení, nebo kurz. Obraťte se z důvěrou na nás a my Vám podrobnosti vysvětlíme a pomůžeme i s vytvořením směrnice. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Podnikatelé v šoku?

Dnešní článek o tom, že podnikatelé jsou šokováni povinností platit poplatek za zápis skutečných majitelů do obchodního rejstříku nás vůbec nešokoval. Před koncem minulého roku jsme nutili naše klienty k tomu, ať zápis učiní dokud je to zdarma. A většina z nich to učinila. Dnes jsou v šoku především ti, kteří se domnívají, že pravidla jsou zbytečná a že rozhoduje jen to, co mají v pokladně. Vzhledem k tomu, že se chystají další změny (například v tom, že finanční úřady budou výsledky hospodaření firem ukládat do Sbírky listin bez vůle podnikatele) proběhnou asi další šoky. Vyvstane ale problém, pokud přístup na obchodní rejstřík bude placený. Pak se ztíží provádění obchodní due diligence a s tím i ručení za neodvedenou daň. Problém se tím nevyřeší i kdyby tento poplatek byl daňově uznatelný. Dobrý hospodář, kterým každý z podnikatelů je, musí vstupovat na obchodní rejstřík poměrně často při rozhodování o svých obchodních aktivitách. Můžeme se tedy těšit na další šokové situace. Jen aby

Jak předejít ručení za neodvedenou daň

S nástrojem  ručení za neodvedenou daňse setkávají hlavně ti, kteří si myslí, že jim projde, když si najdou bílého koně, který jim vystaví fakturu a vědí už předem, že dotyčný daň neodvede. Bohužel se s ním ale mohou setkat i ti, kteří si naběhli na nespolehlivého partnera. Ručení za daň neodvedenou obchodním partnerem není jen pustým přenesením odpovědnosti na podnikatele. Má svůj hlubší význam a ten je v obezřetnosti, která je v podnikatelském prostředí nezanedbatelná. Všechny argumenty spočívající v tvrzení, že nelze kontrolovat prodejce rohlíků, zda odvedl daň jsou irelevantní. Podnikatel, který si je vědom své odpovědnosti a je přiměřeně obezřetný si své obchodní partnery prověří, tedy zejména ty, s nimiž probíhá takový obchod, jehož škoda ve výši ručení za daň by byla citelná. Prověření má nejméně dva důvody. Tím prvním je zjištění, zda obchodní vztahy by neutrpěly újmu pro neschopnost partnera k plnění jeho smluvních závazků bez možnosti sjednat nápravu a tím druhým důvodem je

Proč a jak porozumět účetním výkazům

Brrrr....účetnictví! Jak já to nesnáším!!!. Je to obor pro ženský, které ničemu jinému nerozumějí a jen se šťourají v každém haléři. Celý den sedí nad papíry aby mohly najít, za co mě pořád pronásledovat! Tak takhle nějak vidí mnoho lidí obor účetnictví a co je hůř, patří mezi ně nejeden podnikatel - ovšem ke své škodě. Účetnictví je jediným nástrojem, který umožní přijímat vhodná opatření k usměrnění výsledků z podnikatelské činnosti. Účetnictví je nejdůležitějším nástrojem pro posouzení stavu hospodaření a výše daně. Účetnictví je zrcadlem schopnosti, či neschopnosti podnikatele Bez účetnictví je podnikání jen fuškařením Bez orientace v účetnictví nelze rozvíjet podnikatelskou praxi. CO MUSÍ PODNIKATEL CHTÍT VĚDĚT? 1/ Jaký je stav jeho majetku 2/ Jaký je stav pohledávek a dluhů 3/ Jaký je účetní stav pokladny a zda souhlasí s tím, co si myslí podnikatel 4/ Jaký je vývoj daňového základu pro budoucí zdanění 5/ Jaké má vytvořeny rezervy pro případ negativního vývoje